08 Disember 2010

AKU, BUKU DAN CINTA...

Assalamualaikum...
Alhamdulillah, hari ini tanggal 2 Muharram. Moga2 penghijrahan kita pada tahun baru ini adalah lebih baik dari semalam. AMIN. Insya-Allah.

Ibn 'Aqil menceritakan tentang dirinya: "Aku berusaha sekuat tenagaku memangkas waktu kesibukanku yang lain demi menjaga waktu agar dapat membaca lebih banyak. Aku rela tidak makan roti dan hanya makan manisan dengan secawan air, kerana jika aku makan roti, maka banyaklah masaku yang terbuang."

Tiada kata yang ingin dilontarkan. Cuma sedikit perkongsian tentang hidup seharian. Cuti panjang semester ini sarat dengan timbunan pengetahuan. Baru2 ini saya ada membuat tempahan online membeli beberapa buah buku. Teramat menggilai buku, ya, itulah saya. 'Jangan pisahkan, aku dan dia...' Boleh dikatakan begitu seandainya tiada buku dalam perjalanan seharian. Alhamdulillah, buku2 tersebut selamat sampai pada hari ini.

Masa awal2 kemasukan ke Institut dahulu, pensyarah pernah bertanyakan hobi masing2.
"Apa hobi kamu?"
"Membaca, puan."

Saya sekadar tersenyum dan mengangguk menerima pujian. Patut dicontohi. Alahai... Namun, segelintir teman yang tidak mengetahui itu sememangnya hobi saya (memandangkan masih awal perkenalan, mungkin), mengatakan kerja saya cumalah menghadap labtop, berchatting. Ya, memangpun, itu cumalah awal keghairahan remaja saya. Sekejap cuma. Entahlah. Lumrah barangkali, jumpa sesuatu yang baru, hal lama dilupakan, ditinggalkan. Alhamdulillah, alpa itu sementara cuma. Sekarang, sekadar berpada.

Teringat zaman persekolahan dahulu, kebanyakan duit poket, selalunya ditabungkan. Sengaja ingin membeli buku tambahan untuk bacaan sampingan selain daripada buku2 matapelajaran. Beratus dibelanjakan hanya untuk memiliki buku yang sentiasa tidak kehabisan. Teruk. Mujurlah kedua ibu bapa memahami. Ke mana sahaja tempat yang mengadakan pesta buku, tidak akan dilepaskan. Yang menjadi mangsa adalah Abah saya. Hanya dia yang akan membawa saya ke tempat2 sebegitu. 

Nampaknya hobi tersebut masih ada dan berterusan menjadi minat berpanjangan. Sesekali ada juga rasa malas, langsung tidak bersentuh buku2 yang dibeli. Alhamdulillah, rasa itu seketika cuma.

Pesan-Nya, "IQRA... Bacalah."
"Membaca itu sesungguhnya satu perintah, satu ibadat. Maka, bacalah kerana dengan itu akan terbuka pintu ketenangan dan kejayaan. Pesanku, bacalah dengan hati yang merendah diri kerana aliran ilmu itu umpama air yang mengalir, hanya bertakung di tempat yang rendah. Tadahlah ilmu dengan hati yang tawaduk kerana merasai diri tidak berilmu adalah rasa setiap yang berilmu." Dipetik dari kata seorang penulis dan pendakwah, Pahrol Mohd Juoi.

Koleksi awal buku semasa zaman persekolahan.

Sebahagian hidupku. Selamanya^^...

 Komik2, sesekali menarik hati menambah ceria^^...

Timbunan ilmu yang baru sahaja tiba di rumah. Alhamdulillah^^...

Dan ini CINTA PERTAMAku^^...

 
Baiti Jannati
Dihimpit cinta;)

3 ulasan:

hasbul87 berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
hasbul87 berkata...

Alhamdulillah

ash_mza berkata...

:)huhu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...