22 Februari 2011

NAK JADI YANG MANA...?


Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, di izinkan-Nya lagi untuk berkongsi tinta di sini. Lewat belakangan ini, kami selaku unit Pendidikan Seni Visual bertungkus lumus menyiapkan rangka kanvas bagi catan untuk kerja amali semester. Alhamdulillah juga, semuanya berjalan lancar. Mohon diberi kesihatan mental dan fizikal dari Ilahi buat saya dan teman2 untuk terus cemerlang gapai kejayaan dunia dan akhirat. Sekian lama tertangguh untuk menulis sesuatu, mungkin kehilangan 'mood', sedikit kekangan kerana kerja2 yang agak bertimbun. Insya-Allah, sempurna nanti. AMIN~

Dari Abu Hurairah ra katanya; bersabda Rasulullah SAW : “Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan pada hari kiamat kelak, bahkan akan mendapat seksa yang pedih, iaitu seorang yang mempunyai kelebihan air di tengah padang pasir, sedangkan ia tidak mahu memberikannya kepada orang yang kehausan, seorang yang menjajakan barang dagangannya sesudah lewat waktu Asar sambil bersumpah dusta bahawa pokoknya sekian-sekian dan dipercayai oleh si pembeli dan seorang lagi yang membai’at (sumpah setia) pemimpin hanya untuk maksud manfaat keduniaan; apabila kelak maksudnya tercapai, ia patuh dan jika tidak, ia mungkir (berpaling tadah)”. (Muslim)

Seseorang yang saya panggil kakak, yang pada ketika itu kami sedang mengikuti kelas anatomi dan fisiologi, berbincang perihal darah. Terfikir pula untuk dikongsikan bersama. Mudah2an, ada manfaatnya...

"Darah 'O' paling baik sekali...' Kakak itu pandang saya sambil tersenyum.

Saya tersenyum, "Saya tak tahu darah saya... huhu. Tapi darah 'AB' paling kedekut."

"Akak darah 'AB', adik akak kata akak ni memang kedekut pun... hehe."

"Oppss, hehe... takde la kak... Hmm, kalau ikutkan kesian pada 'O'. Tengok, dia sanggup berkorban untuk yang lain, tapi bila tiba saat dia perlukan bantuan, tak ada siapa pun dapat tolong dia. Melainkan, diri dia sendiri. 'AB' pula, pentingkan diri sendiri. Hanya kelompok dia sahaja." (mood: terharu, sedih)

"Ha'ah, memang 'O' pemurah. Jangan jadi macam 'AB' tu..." sambung akak tu lagi.
"Hmm... terharunya Kak, kesian kat 'O'. Baik sangat. Pemurah. Huu..."

"So? Kita nak jadi yang mana?" Tersenyum lagi. Meminta pendapatku.

"Hehe, mestilah nak jadi 'O'. Baik hati sangat. Tak pentingkan diri pun.Sanggup utamakan kawan2 dia dulu dari diri sendiri. (Tersenyum lagi)

Lecturer berceramah di depan, kami berborak di belakang. (Jangan contohi ye!:p) Tapi, sebenarnya, input yang saya perolehi pada hari itu sangat2 bermakna dan cukup beharga saya kira. Kalau dulu, semasa mengambil subjek biologi saya sudahpun mempelajarinya, tapi sekarang ni, saya belajar dan saya faham nilai sebenar menjadi seseorang yang memiliki sifat 'O' atau sifat 'AB' dalam kehidupan ini.

"Sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan senda gurau. Jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu, dan Dia tidak akan meminta hartamu." (Muhammad:36)

Tersentuh pada budinya,
ash_mza=)
6.55 pm
IPGMKTAA
C217 semester3 2011

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...