20 Mei 2011

H♥TI YANG KECIL...

“Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati”


I’m so confused...
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa?
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili

So, the conclusion is... Jangan mudah terasa hati...
Maknanya kita tak redha dengan Allah...
Nanti Allah pun tak redha dengan kita... Na’uzubillah.

P/s: "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu... Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu." 

14 ulasan:

Nazz@Purple berkata...

suka entry ni..terima kasih berkongsi sgt bermanfaat..

ash_mza berkata...

to nazz@purple
kasih kembali...
Alhamdulillah...
lupa pula ana nak letakkan link blog penulis asalnya...

sumber asal : http://lukisanduniaku.wordpress.com

trimas to penulis:)

deqnamalu berkata...

subhanallah...
jazzakallah =)

ash_mza berkata...

to deqnamalu
;) hati2 dengan hati...
syukran ukhti...

najihatussolehah berkata...

muhasabah wat diri...

ash_mza berkata...

to najihatussolehah
alhamdulillah:)

Seroja Jingga berkata...

salam perkenalan
tenangnye hati bila hadir disini.
ade bnyk yg boleh aku ambil disini..


Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.

ini sangt bermakna buat aku. terima kasih

ash_mza berkata...

to seroja jingga
salam perkenalan kembali.
Alhamdulillah.
Hanya dengan mengingati-NYA jiwa2 kan menjadi tenang.
Silakan, ini juga cuma sebebis ilmu yang turut ku kongsikan bersama kalian.

Moga bermakna juga buat semua:) Kasih kembali^_^

nurain vivian berkata...

Assalamualaikum Ash..apa khabar.Setiap nurkilan Ash tidak pernah mengecewakan.Terima kasih.

ash_mza berkata...

wa'alaikummussalam wth...
;) alhamdulillah kak...
sememangnya ini sekadar pkongsian yg saya mampu lakukan utk kebaikan bersama:)

durrahnur berkata...

assalamualaikum..syukran..entri ni sgt menarik perhatian ana..syukran atas perkongsiannya ya..:)

Cik Ardinie berkata...

mohon share ya?:)

durrahnur berkata...

ana mohon share ya?;)syukran..

ash_mza berkata...

to durrahnur
wa'alaikummusalam wth...
afwan & syukran ya ukht...
moga peroleh manfaat di atas pkongsian ini. Silakan=)

to Cik Ardinie
Sila cik Ardinie untuk peringatan kita bersama^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...