01 Februari 2012

OH! BIDADARI HUJAN...

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Syukur. 
Tuntas menyepikan diri, hanya hadir melihat mereka yang sudi menyinggah ke sini.Moga Allah redha. InsyaAllah. Cuma teringat sesuatu, cuba untuk berkongsi sesantai yang mungkin. Dengan izin Allah. Mudah-mudahan.

Berhenti di hentian rehat dan rawat selepas beberapa jam perjalanan dari kampung di bahagian pantai timur. Pakcik saudara turut sama menumpang berhasrat menziarah kaum kerabat di Pahang. Dalam hati sedikit kagum akan keprihatinan dan kesungguhan beliau, dengan umur yang sedemikian wajarnya dia diziarahi sanak saudara bukan sebaliknya.

Budaya orang dahulu?

Berjalan. Saya dan emak sedikit di hadapan. Pakcik di belakang, tapi masih dapat dilihat dari sisi ekor mata. Di hadapan, saya lihat ada juga seorang pakcik yang hampir seusia pakcik saya barangkali. Saya tersenyum. 

"Assalamualaikum!" Pakcik saya menyapa dia. Jabat tangan dihulur. Salam berbalas. Allahu...

Terasa malu seketika, kerana hamba ini hanya sekadar mampu bertembung bahu dan berselisih dengan mereka yang seagama. Paling bagus pun saya kira hanya mampu tersenyum.Ah.. mendadak fikiran saya terimbas budaya zaman persekolahan, memberi salam apabila bertembung dengan para guru. ^_^. Wujud lagikah sekarang?


Seorang Gadis Cina

Lewat. Tidak juga. Masih ramai yang belum keluar dari laman asrama perempuan. Puas memandang sekeliling. Hujan. Langit menangis. Tunggu lagi barang seminit dua, kalau-kalau ada petanda yang menunjukkan hujan tersebut akan reda. Sedikit kecewa. Diri ini tidak juga membawa payung. Entah di dalam kotak mana di simpan. Hampir hilang dari kantung memori di mana disimpannya.

Nekad. 'Ahh, sikit je, tak sempat basah pun pakaian.' sampai di kawasan terbuka semakin laju langkah kaki dihayun. Terpaksa memintas sebahagian mereka yang berpayung. Tidak mengapa, mereka berpayung:p 

Gadis Cina di hadapan bertindak memberi laluan. Saya hanya tertunduk. Hujan. Kejar masa. "Nak tumpang?" Saya berpaling ke arahnya. Tersenyum sumbing. "Tak apalah... sikit je lagi."

Laju juga langkahnya mengejar saya, payung sudah dibawa sedikit ke tepi, barangkali untuk sama-sama menarik saya ke sisinya. Oh, bidadari hujan^^. Tersenyum lagi.

Baru sahaja saya terlintas kisah novel Bidadari hujan sebentar tadi, dan kemudian dia muncul. Allahu... Terima kasih ya akak:)

Terima kasih ya Rabb. Kadang-kadang kebaikan seseorang itu terbatas pada pandangan kita. Kerana hakikatnya kita hanya melihat perkara yang berlaku di hadapan kita, namun realiti yang sebenarnya terbatas dek khayalan ilusi:)

P/s: Agak2 budaya orang muda sekarang bagaimana ya? "Hello bro!" Erk!

Terfikir, termenung
Cempaka217
0214am
01022012
01Rabiulawal1433H

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...