24 September 2010

YANG NAMPAK, TAPI YANG TERSIRAT...?

Bismillahirrahmanirrahhim...
Alhamdulillah, masih wujud ruang buat kita semua untuk terus kukuh menapak di bumi Illahi ini. Hendaknya dalam redha-Nya senantiasa. Amin...

Tidak ingin bercakap panjang, cuma ingin mengongsikan tentang hakikat yang kita tidak tahu, atau mungkin tidak sedar. Mungkin juga kita tahu cuma mungkin pura2 tak sedar. Wallahualam... atas sebarang kemungkinan tersebut.

Saya tidak menafikan, saya sendiri baru mengetahuinya, dalam tempoh beberapa hari yang lepas. Itu pun secara tidak langsung ketika menonton rancangan di televisyen. Ketika itu, drama yang dipertontonkan menunjukkan pelakon2 yang memakai tudung segera. Alhamdulillah, semakin kuat pengaruh bertudung dalam kalangan masyarakat lewat masa ini. Cantik... Tapi yang menjadi masalahnya, tudung yang dipakai tidaklah mencakupi kriteria2 yang betul. Maksudnya di sini. Dalam yang terhijab itu, masih belum ada kesempurnaan. Kesempurnaan yang mungkin kita semua tidak tahu. Agaknya...

Seorang sepupu perempuan saya bersuara lantang ketika melihat pemakaian tersebut,
"Pakai tudung, tapi pemakaiannya macam seorang sister kristian!"
"Hah, kenapa?" Betul saya terkesima. Sedikit terkejut. Sungguh saya tidak tahu menahu sebelum ini. Berkerut2 agaknya ekspresi muka saya waktu itu. 

"Yang kancing ketat kat leher tu kenapa? Kan macam sister yang kat gereja tu. Itu dah satu, singkat pulak nampak dada..."
"Oouh... Ye ke?? Lagi sekali terusik. Tertampar rasanya diri saat ini, kerana pernah membuat kesilapan sama. Mengancing di leher! Meskipun hanya sekali dua berbuat demikian, saya sangat terasa. Hasrat hati saat itu memikirkan kekemasan. Langsung tidak pernah tahu... Mujurlah, masih ada waktu untuk memperbetulkan kesilapan tersebut.

"Macam kes sanggul jugak, sanggul tinggi2 macam bonggol unta tu..." Lagi sekali si sepupu menambah.
Saya hanya mengangguk. Mengerti, kerana pernah terbaca tentang hal tersebut tidak lama dulu. Huhu...

Menyemak sumber2 yang terdapat dalam ruangan hujung jari ini, saya akui memang hal ini telah sekian lama diperkatakan. Dibahaskan. 

Sanggul seperti bonggol unta

“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka ( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis dan ketat). Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”. Hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.” 


Rasullullah bersabda,
“Dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”. Hadis Riwayat Muslim.

Sanggul palsu yang di jual sebagai penambah aksesori kepala...

Menyerupai pakaian sister


"Barangsiapa yang meniru sesuatu kaum, maka ia termasuk dari kalangan mereka". Riwayat Abu Daud.

Antara kesalahan2 dalam pemakaian sebagai seorang muslimah ialah:
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja. 
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' lengan pendek.   
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya. 
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.   
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya. 
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.   
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.   
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Tampak tertutup tapi hakikatnya terdedah...

Muslimah sejati^^... 

Sedikit sebanyak perkongsian ini harapnya dapat memberi penjelasan pada diri sendiri dan juga pembaca yang dirahmati Allah S.W.T. Insya-Allah, sama2 kita gapai nur itu.
 
Ipgmktaa2010
CempakaC202

P/s: Syurga itu terlalu indah, kerna itu jalan untuk memilikinya disulami pelbagai resah, untuk ditarbiyah.

5 ulasan:

SiBulan berkata...

Ya Allah...
sungguh tak tahu psl tudung yg ikat kt leher tue..
sy pernah la pakai beberapa kali...

De'din berkata...

thanks for the info!
nice sharing

ash_mza berkata...

to Si Bulan
Masih ada masa utk berubah=) Ayuh!

to De'din
Welcome^^...

hasbul87 berkata...

info yg berguna dan wajib di bace, truskan usaha anda :-)

ash_mza berkata...

to hasbul87
tak wajib bc... tp kene tahu=)
Insya-Allah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...