31 Oktober 2010

GAMIT KENANGAN...

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum, salam sejahtera, salam perpaduan=p. Alhamdulillah, hendaknya dalam keadaan baik2 selalu. Amin...

Cuaca petang hari ini mendung, sejuk dan redup. Mengingatkan saya zaman2 persekolahan di mana  diri ini masih memegang status pelajar sekolah rendah. Berada pada tahun akhir pada darjah enam, terasa amat singkat. Setiap masa diri disibukkan dengan kelas dan tuisyen dari pagi hingga ke malam. Padat. Memang padat. Tahu2 sahaja, diri sudah menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).

Untungya saya waktu itu tidak bersendirian, ditemani anak saudara yang juga berusia sebaya. Kadang2 terbit rasa cemburu, hanya kerana kami sebaya. Jarak umur kami hanya empat bulan, awal sikit dari saya. (haha, emak saudara pun jeles, isk2. Maaf, yunk^^). Farhana, saya kira dia merupakan individu yang paling rapat dengan diri ini. Walaupun terkadang kami sering juga bertikam lidah. Mungkin sudah lumrah bersaudara, carik2 bulu ayam, lama2 bercantum jua.

Setahun anak saudara yang mesra dengan panggilan Farah bertapa di rumah saya. Memandangkan jarak rumahnya ke sekolah agak jauh. Mengulangkaji pelajaran bersama. Berbincang bersama (Erkss? Ye ke?). Paling penting... Bermain bersama. Yeah, ini saat paling abadi dalam kotak memori. Walaupun sudah hampir lapan tahun kisah2 tersebut berlalu.


Hari itu, kami bergelak sakan. Mungkin hari buang tebiat kami agaknya sebelum menduduki peperiksaan penting. Penuh imaginasi. Khayal hingga ke angkasa. Mahu jadi angkasawati lagaknya. Berbungkus dalam selimut. Litup. 

Kataku, "Tutup2, nanti angin masuk, kita terapung~" (Haha, memang rasa nak gelak sekarang ingat2 balik semua ni).

Dialog tu masih terngiang2 rasanya. Masih ingat tawa kami bersama. Dek kerana gelak kami yang tak 'hengat' dunia itu la, kami kena di sound  Emak. 

"Hah, itu yang gelak2 sangat tu, dah kompem dapat 5A ke UPSR?!" 

Ahhh, pedasnya kata2, berdesing menusup telinga kami. Diam sejenak. Tapi masing2 masih lagi ketawa mengekek2 dalam selimut. Cover~ Hal tu dah lama berlalu, dah jadi sejarah, dan kami pun dah cipta kenangan indah dengan rekod gempak masing2. Alhamdulillah. Terbaik=) Congratz honey... Congratz 4 us...

Dan hari terakhirnya, kami bermain lagi. tapi kali ni, bukan lagi dalam angan angkasa. Tapi sebagai 'tukang masak profesional' di belakang rumah (Hik2, kantoi dengan jiran, adeii...). Zaman budak2...

Terkenang, mengenang, dikenang...
Bezanya sekarang, kita berada bukan lagi dalam institut yang sama, dan mata pelajaran yang kita telaah bukan lagi yang serupa. Hari ini, bila mengadap buku ni, mengulangkaji. Suasana tu tiba2 muncul. Kembali Subur.  Indahnya menjadi kanak2. Biar Su coretkan di sini, agar kenangan kita bersama tidak terus terkubur.

Buat semua yang bakal menduduki peperiksaan akhir tahun, akhir sem dan seangkatan dengannya. Moga dipermudahkan urusan kalian. AMIN. Best of luck=)

P/s: Teguran emak buatkan kami berusaha untuk buktikan! Terima kasih mak^^...

 
Ipgmktaa2010
 CempakaC202

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hehehehehehe............
so sweet..........
miss u.....

ash_mza berkata...

uiks...
mcam kenal insan tanpa nama ni...
i mish u too... hheeheeh~

Tanpa Nama berkata...

jadik kanak2 mmg indah ;)

ash_mza berkata...

to sue@p.l.e.i.a.d.e.s
sesuatu yang tak mungkin terulang=)

hasbul87 berkata...

salam, huhu....sedihnye cite

ash_mza berkata...

to hasbul
wsalam... hanya coretan kenangan, sekadar mengabadikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...