17 Januari 2011

DALAM TARBIYAH RASA=)...

Bismillahirrahmanirahim...
Alhamdulillah, lama benar rasanya kali ini tidak berutus khabar berkongsi cerita. Hendaknya semua teman2 maya berada dalam keadaan sihat walafiat senantiasa bersama yang tersayang di sisi. Amin.

 
Diuji Allah S.W.T dalam tarbiyah rasa. Mungkin diri melupai-Nya buat seketika. Lantas diberi demam, batuk dan selsema yang buatkan diri degil ini terlantar di katil hampir dua hari. Dalam pada itu, kemampuan diri untuk bergerak begitu terhad. Kepala dirasakan terlalu berat dan sangat sakit. Alhamdulillah, DIA titipkan bersama teman seperjuangan yang prihatin. Mengambil berat tentang keperluan diri. Terima kasih.
 
Hampir bertahun-tahun tidak merasainya. Sudah juga saya lupakan tentang rasa bagaimana demam itu. Semalaman terlantar, teman mengajak saya ke hospital. Berat hati. Sangka saya, masih kuat dan mampu bertahan sebagaimana sebelum2 ini. Tapi kali ini saya benar2 akur. Terlalu lemah tidak berdaya sekalipun untuk membuka mata.
 
"Barangsiapa yang dikehendaki Allah dengan kebaikan maka ditimpakan ujian padanya." 

Syukur. sekurangnya-kurangnya saya tahu, saya berada dalam pengawasannya sentiasa. Tuhan kita, Allah S.W.T tidak pernah sedikitpun melupakan kita. Melainkan kita sendiri yang terlalu leka mengejar duniawi. Sehinggakan terlupa tentang matlamat asal kehidupan. Ditimpakan sedikit kesakitan agar diri terbangun dari ralit yang membuai, menyedarkan dari mimpi yang berterusan. Patut untuk saya bersyukur atas nikmat kesakitan yang diterima;) Alhamdulillah.

"Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya, seperti pohon kayu menggurkan daunnya." (Hadis Riwayat Muslim) 

"Bila lagi awak demam?"
"Baru semalam..."

Rasa janggal tiba2, apabila dikeliling ramai jururawat dan beberapa orang doktor. Tersenyum. Tangan dicucuk jarum untuk dimasukkan air. Takut. Memang. Saya kecut berhadapan situasi2 seperti itu. Gerun pada darah yang memang teruk.

"40. Suhu awak tinggi." Saya tersenyum.

"Tapi, awak tak nampak apa2 pun dengan suhu tinggi tu."

Tersenyum lagi. Teman di sisi segera bersuara. Kata2 dia buat hati saya pula yang mengukir senyum.

"Tak boleh nurse. Dia kena kuat. Kalau dia lemah, saya pun lemah. Hehe..."
"Ya Nurse. Aja2 Fighting!!!" Sambil angkat tangan dan menggegamnya. Tersenyum. Hehe...

Hebat rasanya, bila punyai teman untuk sama2 kuat menempuh dugaan Tidak hanya ketika waktu senang, malah masih seiring saat susah. Alhamdulillah, semoga kita semua dikurniakan teman dunia akhirat. Bukan hanya di sini, tetapi masih tetap bersama di alam sana. Insya-Allah.

Jumpa lagi. Moga dalam redha Ilahi sentiasa. Cuma sedikit coretan sebagai perkongsian dan renungan bersama. Ingatlah, Dia sentiasa ada, Dia sentiasa melihat^^...
 
Dalam tarbiyah rasa,
ash_mza=)
11.14
IPGMKTAA
C217 semester3 2011

2 ulasan:

MuNie berkata...

ohh.. patut la dh lama xnmpak. :) semoga cpt sembuh yer.. :)

ash_mza berkata...

yap=) amin. alhamdulillah, skg dah makin baik^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...