07 Februari 2011

MENGAPA DIPANDANG PADA YANG BURUK...?

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah... 
Hasrat penulis kali ini hanya ingin berkongsi sepotong ayat yang benar2 membuatkan penulis tertarik~

"Unzur man qala la tanzur man qala..."

Hati tertarik pada kata2 ini. Katanya, "Lihatlah pada apa yang dikata, bukan melihat pada siapa yang berkata..." (Lebih kurang...)

Orang selalu kata, "Alah, nak bercakap hal hukum hakam konon. Yang engkau tu dah alim sangat? Dah baik sangat?"
Hah, inilah yang selalunya berlaku. Dan saya pun kadang2 tergolong dalam manusia yang jenis macam ni. Hinggalah pada satu masa. Saya terjumpa satu kata2 yang bunyinya lebih kurang begini...

"Selagi mana kata2nya benar dan betul, terimalah kata2nya. Walaupun orang itu sendiri tidak mengamalkannya."


Jadi saya tersedar, di hati mulai terdetik, 'Tak sepatutnya aku pandang mereka hina macam tu.' Benar, mereka tahu, tapi mereka tidak amalkan. Mungkin Tuhan suruh kita berfikir di sebaliknya. Berfikir kembali bagaimana pula dengan penerimaan kita. Adakah kita mengambil yang baik? Ataupun sebaliknya. Betullah, dan tak dinafikan, segelintir manusia hanya tahu bercakap, tapi tidak pernah cuba untuk menjadi seperti apa yang diperkatakan.

Tapi, hakikatnya, tak siapa pernah tahu, mungkin insan tersebut ditarbiyah dengan setiap apa yang dia perkatakan. Lalu dia sendiri hanya mampu mengujarkan hal yang pernah dia perolehi. Dan mungkin juga, waktu dia menyatakannya, dia juga dalam proses membaikpulih dirinya sendiri. Mungkin...

"Barangsiapa yang dikehendaki Allah dengan kebaikan maka ditimpakan ujian padanya." (Hadis Riwayat Bukhari)

Allah sentiasa menguji hamba2-Nya, bezanya cuma, setiap ujian yang diperletakkan ke atas setiap hamba2-Nya adalah dengan cara yang berbeza=) 

Memilih yang baik itu, adalah yang terbaik buat kita. Justeru, mengapa di ambil yang buruk, sedangkan ada yang baik diberikan pada anda?

Terima dengan husnudzon,
ash_mza=)
12.24 am
IPGMKTAA
C217 semester3 2011

2 ulasan:

kapten berkata...

Yup...carilah kebaikan dan bukan keburukan. Walaupun yang memberi nashiat itu tidak sehebat mana...yang penting kata2 yang diucapkan....mutiara yang kata..yg ingin dikongsikan..

ash_mza berkata...

=) stuju~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...