17 Julai 2011

ALLAH... DIA BUAH HATI SAYA...

Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah. Ada sedikit waktu yang saya kira dapat bersuara dalam nada 'mute' di sini. Sudah banyak kali ingin berkongsi. Sudah banyak kali ingin menulis. Tapi yang seringkali terhasil adalah kata yang langsung tidak terzahir pada kanvas maya ini. Moga sahabat2 kalian senantiasa berbahagia dan sihat wal'afiat.

Allahuakbar. Perjalanan akhir2 ini bagaikan tergalas mehnah yang benar2 meresahkan jiwa. Banyak dosa yang tidak terhitung, barangkali tidak tersedar lantas membuatkan diri ini gusar hampir setiap waktu. Allah hu Allah...

Hal2 yang sedikit apabila dihimpunkan, mampu menghimpunkan rasa kurang enak lantas menyesakkan dada. 

Apabila dikhabarkan si Ibu, berita tentang anak asuhannya akan berpindah, untuk seketika saya rasakan jarum jam telah berhenti berdetik. Kaget. Senyum saya hilang tiba2. Mata terasa panas. Saya tahan sedaya mungkin.

Saya gunakan sisa masa yang ada untuk bermain dengan anak asuh yang dijaga emak sejak usia tiga bulan itu sebaik mungkin. Hati saya menafsir rasa gelisah yang saya hadapi lewat kebelakangan ini. Saya mengerti. Sudah lama saya tidak merasa kehilangan. Peritnya beginilah.

Kalau dahulu, jiran saya yang paling rapat berpindah, saya akan menangis apabila menjelang malam. Teringat kenangan bersama, bermain bersama. Dan kalau dahulu, kucing saya yang saya belai setiap masa tiada, rungsingnya usah kira. Itu hanyalah haiwan yang tidak mampu bersuara, melainkan "Meowww..." Inikan pula seorang manusia, seorang kanak2, yang besarnya di hadapan mata. Allah, kuatkan hamba.

Allah, dia buah hati saya. Entah kenapa. Saya rasa kehilangan. Padahal dia bukan kanak2 pertama yang dijaga emak. Tapi sayang saya padanya teramat. Ketawa dia, senyum dia, merajuk dia, tangis dia. Terakam jelas di ruang minda saya. Hati saya tak sudah merindui dia. Allah.

Apa yang dapat saya pesankan pada hati juga diri saat ini, sabarlah. Tuhan tahu yang terbaik. Pastinya setiap pertemuan akan ada perpisahan. Perpisahan takkan berlaku sekiranya tiada pertemuan.

Adik belajar merangkak;)

Gigi kamu yang comel^_^

Akil dah jadi kanak2. Besar nanti jadi anak soleh ya!

Dua rasa...
ash_mza=)
11:18pm
Baiti Jannati/IPGMKTAA

2 ulasan:

hasbul87 berkata...

rindu Akil!

ash_mza berkata...

to hasbul87
rindu terpagar dek jarak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...