29 April 2010

CUBAAN BUATMU...



Assalamualaikum...
Alhamdulillah...
Kita bersama bersua kembali, biarpun hanya bertemankan bicara bisu ini. Semoga kalian berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. AMIN...
Malam ini, Jihan dah pulang dari hospital. Alhamdulillah...
Moga diberi kesembuhan buatnya. Diberi kekuatan dalam dirinya. Diberi semangat kental dalam jiwa nuraninya. 

Jihan...
Petang tadi awak balik. Maaf, bukan saya yang menjemput awak. Sedar-sedar awak dah sampai ke bilik. Awak nampak ceria sedikit. Pulang ke bilik barangkali. Hehe.. Takpun jumpa roomate awak yang comel ni kan? Haha...
Kita borak-borak macam biasa. Bercerita sedikit-sebanyak. Al-maklumlah dah dua hari tak 'bertikam lidah' bersama. Ramai yang datang melawat. Alhamdulillah, Allah kurniakan awak teman2 yang sentiasa mengingati. Sentiasa mendorong dengan kata semangat.
Selepas solat isya' tadi awak nampak makin lemah. Awak telan ubat. Alas perut hanya dengan sesuap roti. Cukup ke?
Jihan...
Saya ni, bukan pernah ada adik. Hanya kakak dan abang. Itu pun, kami tidak pernah bersama. Kalau saya terkaku perilaku, saya mohon maaf. Sungguh saya tak sempurna. Cacatnya ada di mana2...
Tadi...
Tiba2, awak muntah. Muntah dan berdarah. Semua terkejut. 'Cuak' melihatkan keadaan awak. Terima kasih buat teman2 yang membantu. Setianya mereka dalam semangat setiakawan. Ikhlasnya mereka tak pernah mengungkit. Jujur mereka menzahirkan kata dan perbuatan tanpa sebarang riak yang membangga. Moga Allah Azzawajalla memberikan balasan yang terbaik buat mereka. AMIN...
Jihan...
Malam ni, berehatlah...
Kumpul kekuatan dalam diri. Singkir kelemahan tu jauh dari sudut hati. Moga diri awak terbimbing untuk menjadi lebih tabah. Mungkin ini saatnya Allah menduga awak. Benar, sakit itu menggugurkan dosa2 kecil. Allah sayang awak. 

“Setiap orang pasti pernah mengalami sakit. Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahawa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

“Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

“Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)”

Berehatlah, selagi termampu saya tetap ada di sini. Assignments masih setia menemani. Huhu...
Nampaknya, awak susah nak lena ni. Saya dah ambil Al-Quran untuk awak. Letak di sisi awak. Moga kitab suci tu dapat mententeramkan rehat awak. 
Rehatlah...
Saya tak ganggu...

Buat kalian, kawan, teman dan sahabat merupakan orang yang selalu berada di sisi kita, bersama kita. Namun, dalam kondisi yang berbeza. Mungkin sementara, mungkin menyatakan setianya. Mohon pada_Nya, kita dikurniakan teman2 yang ikhlas dan jujur dalam persahabatan. Setiap balasan tingkahlakunya diserahkan sepenuhnya hanya kerana Yang Maha Agung, Maha Suci Allah. 
Moga saudara dan saudari mempunyai seseorang untuk berkongsi segala rasa di jiwa. Bukan dengan niat menyusahkan, Tetapi meringankan. Bukankah "sharing is caring", "sharing is loving"? Hehe...
Moga kita semua ditemukan dengan sahabat yang pastinya mampu membimbing kita dunia dan akhirat...
AMIN...

Orange

4 ulasan:

sm@ll sOul berkata...

assalamualaikum.....waa3, nk teriak eden bce ni haa, huk3, nasib baik trdetik lam hti nk jengah bl0g kmu, lau x, k0mpem xtau de nmaku d c2.........ish3...cik ash ni...

ppe p0n, tq byk2 ek...xpe, sy tau, sbb 2 sy xnk ssh2kan awk..sy tau awk xbse lg dgn smua ni, sbb 2 sy cbe usahakan sndr dlu skadar yg sy mmpu..cme nk p tndas mlm2 je a, mmg kne ajk awk skali, l0m ckup kuat nk p s0rg.........hehe..s0rry..

insyaALLAH, amin...thanks, untuk d0a, jua untk p0st ni..byk yg mmbtkan sy sedar, sy bnyk mngeluh time sy sakit.. terukkn?? pdahal, bru d uji skt...dan di sebalik ujian ni, Allah bekalkan hikmah untk sy...emm,tp sy?? pnerimaan sy?? hti sy xckup kuat lg.... :( ..sy trlpe, ada yg lg truk di uji dr sy....

“Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)”

> terima kasih....

“Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.”

> insyaALLAH, amin...

m0ga sy blajar dr smua ni, amin...ujian 1 tarbiyah...insyaALLAH...kuat zihan, kuat!!! chay0k3!!! ya Rabb, bntulah hmbamu yg lemah ini, Engkaulah pemilik segala kekuatan dan kebesaran.......amin...

ash_mza berkata...

hehe=)
tak pe, hidup kan umpama putaran roda...
kita sama2 di jalan_Nya... Allah sentiasa ada di samping kita^^
Moga kita terus kuat untuk menghadapi dugaan dari_Nya...AMIN...

sm@ll sOul berkata...

insyaALLAH sygku...
amin...........
syukran jazakallah....
untk smuanya....

ash_mza berkata...

=)afwan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...